
Według najnowszych badań powodem zmiany pracy nie jest wcale wynagrodzenie. Głównym powodem zmiany pracy są emocje pracowników. Pracownik nie czuje się ważny, nie wie co ma robić, nie utożsamia się z firmą…….
Rekrutacja pracowników była kiedyś przeze mnie samego rozumiana jako zamieszczenie ogłoszenia z informacją kogo potrzebujemy, jaka firma i ile płacimy… i zastanawiałem się czemu co chwilę szukam pracowników… 🙂
To nie była wina pracowników, a moja odpowiedzialność. Popełnialiśmy karygodne(!) błędy w rekrutacji. Patrząc z boku to nie było trudne do przewidzenia co się wydarzy, jak zakończy się nasza rekrutacja. Dzisiaj widzę to samo u naszych Klientów – a naprawdę niewiele trzeba, żeby to zmienić. To, że ktoś się zwalnia z pracy to naprawdę w większości przypadków odpowiedzialność nas przedsiębiorców.
Dzieje się tak, bo szkoda nam czasu na przygotowanie się do zatrudnienia nowej osoby, bo przecież wiemy kogo szukamy i ile płacimy. Szkoda nam dwóch godzin na przygotowanie się do rekrutacji, a później tracimy dziesiątki tysiące złotych na kolejne ogłoszenia i kolejne dziesiątki godzin na następnych kandydatów. Dzięki iluzji czasu nie widzimy tego, że poświęcamy w sumie więcej czasu na całą rekrutację, niż jak byśmy to zrobili raz, a dobrze. Nie umiemy “dodawać czasu”, nie widzimy go – bo trudniej nam poświęcić pół dnia na przygotowanie rekrutacji, niż codziennie przeznaczać na rekrutację po godzinie przez miesiąc…Matematyka prawdę na powie: Pół dnia to 4 h a miesiac po 1 h to 22 h – choć wydaje nam się odwrotnie – ILUZJA CZASU. Nie wyceniamy swojego czasu i nie widzimy, że zepsuta rekrutacja to ogromne koszty dla nas, nie tylko ogłoszeń, nie tylko nie zrobionej pracy, frustracji naszych Klientów, jak również a może przede wszystkim brak rozwoju naszej własnej firmy, bo nie mamy czasu – gdyż zajmujemy się …….. rekrutacją (paranoja sytuacji) 🙂
Podzielę się z Tobą swoim doświadczeniem, które mi się sprawdziło w różnych branżach, w tym jednej z trudniejszych jakim jest gastronomia krakowska. Nasza rekrutacja dzisiaj to 1 osoba rocznie, a nasi pracownicy pracują z nami po 4-5 lat. Dostosuj prosze to co poniżej do swojej firmy, narzuć swój filtr, swoją wiedzę, swoje doświadczenie. Wykorzystaj ten materiał jako Twoją inspirację. Wierzę, że się przyda
Najważniejsze – miej czas
- nie da się oszukać czasu, mała ilość czasu to słaba jakość
- miej czas na rekrutację
Określ czas
- na kiedy potrzebujesz pracownika ?
Czas na kiedy potrzebujesz pracownika ma znaczenie w całym procesie rekrutacji – jeżeli potrzebujesz go na już (np. kucharza, bo nie ma kto gotować), to podziel rekrutację na 2 etapy. Dzisiaj szukasz kogoś kto załata Ci dziurę i masz tego ŚWIADOMOŚĆ, bo z dziurą nie dasz rady działać. Łatasz dziurę i zabierasz się za to, czego potrzebujesz – za szukanie Twojego idealnego świata. Sama świadomość tego na kiedy kogoś potrzebujesz daje Ci przewagę w podejmowaniu decyzji.
Określ budżet
- ustal wynagrodzenie dla pracownika, którego szukasz
- ustal budżet na przeprowadzenie rekrutacji
- ustal wartość Twojego czasu (Twój czas kosztuje)
Kiedyś złapałem się na tym, że zaoferowaliśmy stawkę poniżej ceny rynkowej o 1 czy 2 zł, co powodowało, że często zamieszczaliśmy ogłoszenie. 1 czy 2 zł więcej za godzinę pracy to 170 lub 340 zł miesięcznie. Koszt rekrutacji to nie mniej niż 1000 zł, bez kosztu mojego czasu. Dlatego tak ważny jest budżet. Sam po sobie wiem, że nie liczyłem tego kosztu, a jednak to koszt, który ponoszę. Kiedy wycenisz Twój własny budżet może Ci się zmienić perspektywa tego co oferujesz. Ja zauważyłem ile pieniędzy wyrzucałem w błoto co miesiąc na koszty ogłoszeń, na rozmowy, na spotkania itp. Wystarczyło dać 2 zł więcej za godzinę i oszczędziłem tysiące złotych i przede wszystkim spokój, kupiłem sobie spokój.
Opisz siebie
- napisz na kartce papieru jakie Ty masz cechy
- czym się charakteryzujesz (jeżeli jesteś wesoły potrzebujesz do współpracy wesołej osoby)
- co dla Ciebie ważne (jeżeli jesteś słowny potrzebujesz słownej osoby)
Opisz swoją firmę – jak opowiesz o niej pracownikowi
- co robi Twoja firma
- jak działa
- historia Twojej firmy
- skąd pomysł na firmę
- jak wyobrażasz sobie firmę za 5 lat
Pamiętaj – ludzie lubią wiarygodną historię, nie ważne czy prowadzisz Żabkę, zakład mechaniczny czy hurtownie. Twoja historia spowoduje, że przyszły pracownik ma szansę się utożsamić z Twoją firmą. Daj mu mu szansę. Daj szansę sobie. Łatwo powiedzieć, że pracownik się nie utożsamia z naszą firmą – a jak ma to zrobić skoro nie zna jej historii.
Na jakie stanowisko szukasz
- opisz stanowisko
- opis zakres obowiązków (nie doceniamy to jako właściciele firm)
- czego oczekujesz
- na co nie pozwolisz
To zdumiewające, jednak 99% z nas przedsiębiorców nie opisuje stanowiska pracy. Piszemy – zatrudnię kucharza lub zatrudnie architekta, przecież to proste co ma robić. To tylko nam się tak wydaje. Czy kucharz ma zamawiać towary, na którą ma przychodzić do pracy, jaką kuchnię ma preferować, jakie food costy?
Czy architekt będzie projektował domy czy hotele, czy ma współpracować z branżystami, czy oczekujesz, że będzie miał kontakt z Klientem, w jakich godzinach będzie pracował?
Uwierz proszę, że są dziesiątki tematów, które interesują pracownika, a my to lekceważymy. Jeżeli będziesz chciał udostępnię Ci przykładowe opisy stanowisk pracy i zakresy obowiazków,
Opisz cechy pracownika idealnego
- jakie cechy charakteru powinien mieć
- jakie doświadczenie życiowe
- na jakim etapie życia powinien być (student, 30 czy 40 lat)
- jaki wiek
- jaka płeć
- jaka historia (czy zmiana pracy co 3 miesiące to dobre czy złe)
Opisz osobę idealną dla Ciebie. To Ty będziesz z nią pracować, to Tobie ma być dobrze. Nie martw się na zapas czy znajdziesz kogoś takiego. Na świecie jest 8 miliarda ludzi – nie ma się czym przejmować.
Atuty Twojej firmy
- co fajnego jest w Twojej pracy
- co zapewniasz
- czego nie będzie
Twoja firmy ma atuty. Napisz je. Głośno o nich powiedz. To może być elastyczny grafik, godziny pracy, dojazd, miejsce parkingowe, home office, delegacje, kontakt z Klientami. Masz dużo atutów – napisze je.
Ile płacisz
- jaką dajesz podstawę (widełki)
- jakie masz premię (tak, ustaw premie)
- czy jest droga awansu
- jakie dodatkowe benefity
Określ jasno, ile chcesz zapłacić – czemu? Dzięki temu przyjdą do Ciebie osoby, którym te warunki będą odpowiadać. Pamiętaj prosze, że pensja nie jest najważniejsza. Dzisiaj ludzie cenią bardziej swój komfort niż 500 zł mniej czy więcej.
Podawaj to na końcu ogłoszenia. Nie interesują Cię osoby, które od tego zaczynają ogłoszenie. Osoby dla których najważniejsze jest wynagrodzenie i nic innego ich nie interesuje, to osoby, który dają Ci gwarancję zmieny miejsca pracy jak tylko dostaną 100 zł więcej. Szkoda Twojego czasu na takie osoby, bo wiadomo co z tego będzie.
Zrób “haczyk”
Napisz pod koniec ogłoszenia o co prosisz osobę, która będzie do Ciebie wysyłać swoje CV. Np. napisz nam dlaczego chcesz u nas pracować ? Co Ci to da – szybko odsiejesz otrzymane CV, te które wysłali WYSYŁACZE CV a te na które warto poświęcić swój czas. Pamiętaj, Twój czas kosztuje. Szukaj idealnego pracownika.
Sygnały alarmowe
Przygotuj sobie pytania do potencjalnych pracowników, dzięki którym sprawdzisz czy mówią prawdę. Pamiętaj, że to samo pytanie zadane innymi słowami spowoduje, że osoba kłamiąca się “wsypie”. Rozmową rządzi ten kto zadaje pytania – Ty je zadawaj i słuchaj.
Jeżeli potencjalny pracownik chce otworzyć swoją firmę to z pewnością nie zostanie z Tobą na lata, jeżeli marzy żeby być architektem a przyszedł do Ciebie na kuchnię to chwilowe zastępstwo. Jeżeli chce wyjechać za granicę pracować, to przy pierwszej lepszej ofercie wyjedzie i Cię zostawi.
Forma ogłoszenia
Zwróć proszę uwagę na formę w jakiej zamieszczasz ogłoszenie. Kiedy zatrudniasz do sklepu i wywieszasz kartkę, która jest brudna i przyklejona nie równo – to kto do Ciebie przyjdzie (?) – osoba, której to nie przeszkadza – więc jak możesz wymagać od niej czystości, porządku itp.
Zwróć uwagę na słowa jakie używasz – pisz pozytywnie, radośnie. Zwracaj uwagę na zasady ortograficzne. Używaj podkreśleń, linków, odnośników do swoich social mediów o ile takie posiadasz. Twoje ogłoszenie wizualnie buduje Twoją wiarygodność. Zwracaj uwagę na akapity.
II etap – rozmowa
Umówienie na rozmowę
Mamy sukces, napisało do nas dużo osób. Robimy swoją weryfikację, wybieramy osoby z którymi chcemy porozmawiać. Rozważ kilka zasad, które spowodują zwiększenie skuteczności.
Przedstaw się 🙂
- kiedy dzwonię to się przedstawiam, z imienia i nazwiska oraz firmy z jakiej dzwonię, każdy lubi wiedzieć z kim rozmawia – potencjalny pracownik również
- potwierdź z kim rozmawiasz, to powoduje nawiązanie relacji przez telefon – np. mam przyjemnością z Panią Magdą
- nie dzwoń z zastrzeżonego numeru
- pamiętaj, że pracownik wysłał kilka / kilkanaście CV i nie ma obowiązku pamiętać wszystkich nazw firm
- nie obrażamy się na pracownika, bo nie pamięta nazwy naszej firmy – pomóżmy mu, będzie wesoło, poznasz jego charakter.
Podziękuj, to miłe
- tak, podzięku,j że ktoś poświęcił swój czas i wysłał do Ciebie swoje CV
- podziękuj, że ktoś ufa Twojej firmie chcąc powierzyć jej swój czas i swoje umiejętności
- to zawsze jest miłe, a jak coś jest miłe to Ci pomaga, a Twoim celem jest znalezienie najlepszego pracownika do Twojej firmy, dzięki któremu będziesz zarabiać. To prosta zależność
Ktoś nie odbiera, zdarza sie często
- kiedy Twój potencjalnych pracownik nie odbiera telefonu – to ma do tego prawo, może być zajęty, może być w pracy, śpi, jest z dzieckiem, jest milion powodów
- wyślij mu wiadomość SMS, w której napisz kto dzwonił i z jakiego powodu, Polacy to naród który uwielbia wiadomości 🙂
- pamiętaj, jak masz numer telefonu możesz też napisać przez WA
- weź pod uwagę, że dzisiaj większość telefonów które nie znamy to telefony ze sprzedażą, których nie chcemy, sam nie odbieram telefonów których nie znam, kiedy ktoś mi wysyła wiadomość to daje mi szansę na reakcję
- wysłanie wiadomości to też niezła forma sprawdzenia pracownika, jak nie oddzwoni to raczej nie pracownik dla Ciebie, bo szwankuje mu komunikacja albo jest niezainteresowany
Umówienie rozmowy
- ustal sobie przed rozpoczęciem rozmów który dzień i jaką godzinę przeznaczasz na rekrutację, nie twórz w głowie podczas rozmowy, bądź przygotowany
- miej dwie daty i 2 przedziały godzin, pamiętaj, dobry pracownik ma szansę być zajęty, zaproponuj przedział poranny lub popołudniowy – daj wybrać, Twój potencjalny pracownik poczuje się doceniony
- w trakcie rozmowy wypytaj o wszystkie Twoje najważniejsze cechy osobowościowe oraz posiadane umiejętności, Twoim celem jest umówienie się na spotkanie tylko z tymi co spełniają Twoje kryteria
- kiedy umawiasz się na spotkanie, powtórz na końcu rozmowy datę, godzinę i miejsce spotkania
- WAŻNE – po rozmowie wyślij SMS-a z podziękowaniem za rozmowę oraz potwierdzeniem daty, godziny i miejsca spotkania. To miłe, to zwiększa Twoje szanse na dobrego pracownika, a to jest Twój cel
- dzień przed spotkaniem potwierdź spotkanie, pamiętaj ktoś może zapomnieć, mogą być przypadki losowe a jak ktoś zapomni o spotkaniu to do Ciebie nie wróci, wyśle CV do Twojej konkurencji – to normalne, ludzie mają problem z przyznawaniem się do błędu a to Tobie zależy na dobrym pracowniku
- kiedy umawiasz się z kilkoma kandydatami to umawiaj spotkania jedno przy drugim, dobrze jak ktoś widzi, że nie jest jedyny
- przedstaw w rozmowie jak wygląda u Ciebie ścieżka rekrutacyjna, czyli rozmowa, co po rozmowie, kiedy decyzja, od kiedy praca, jakie dokumenty itp. Ludzie lubią wiedzieć, naprawdę. To powoduje, że pokazujesz, iż wiesz czego chcesz i czego oczekujesz.
Etap III – spotkanie
No i już prawie witasz się z gąską
Przygotuj się
- wydrukuj sobie CV lub miej je przed oczami
- przygotuj sobie pytania ogólne, być może te same co do rozmowy telefoniczne
- przygotuj sobie pytania do CV, wykaż się zainteresowaniem
- zapytaj kandydata o Twoją firmę – czy odrobił zadanie domowe, to mówi o nim jak bardzo jest zainteresowany pracą.
Spotkanie
- przedstaw się
- podziękuj za spotkanie i dotrzymanie słowa
- powiedz ile macie czasu na rozmowę
- daj się komuś wypowiedzieć, zadaj pytanie otwarte, niech się sam “sprzeda”
- zadawaj Twoje przygotowane pytanie
- pozwól potencjalnemu pracownikowi zadać pytania
- notuj odpowiedzi, szczególnie te co dla Ciebie ważne
- pytaj o pasje, tutaj najczęściej Ci co kłamią dają się złapać
- opowiedz jak dalej wygląda rekrutacja u Ciebie w firmie
- zwróć uwagę na mowę ciała – ciało prawdę powie (80% odpowiedzi to mowa ciała – warto ją poznać)
- powiedz o zasadach panujących w Twojej firmie
- powiedz jak sie zabezpieczasz przed lewymi L4 i zwolnieniem z pracy, wyeliminujesz kombinatorów.
Mowa ciała
- uśmiech
- złożone ręce
- złożone nogi
- podanie ręki
- wzrok
To wszystko ma znaczenie. Poczytanie o podstawowych cechach mowy ciała zajmie Ci do dwóch godzin, a oszczędzisz tysiące. Każdy z nas może kłamać werbalnie, jednak 99.9% kandydatów do pracy nie wie, że ich mowa ciała mówi prawdę o nich. Nie można okłamać własnego ciała. Pracownik może powiedzieć Ci, że rozstał się poprzednim pracodawcą w doskonałych relacjach, mając założone ręce i nogi a jego uśmiech ma “sklejone usta”. Kłamie.
Dzień próbny
Kiedy możesz coś takiego zorganizować to wydaje się to dobrym pomysłem, dzięki temu zobaczysz jak dana osoba zachowuje się w Twoim naturalnym środowisku, jak się odzywa, jakie ma umiejętności. Kiedy organizujesz dzień próbny ustal zasady finansowe i jak ustaliłeś, że jest płatny to wypłać od razu na koniec dnia. To buduje Twoją wiarygodność
Zabezpiecz się
Masz następujące możliwości zabezpieczenia się przed “szybkim zwolnieniem” nowego pracownika
Fałszywe L4
- to nagminnie stosowana praktyka przez pracowników chcących wyłudzić wynagrodzenie lub którzy zmieni zdanie i nie chcą już pracować
- kiedy podejrzewasz, że pracownik dostarczył Ci lewe zwolnienie masz prawo:
- zawiadomić ZUS
- zawiadomić Prokuraturę w sprawie pracownika
- zawiadomić Prokuraturę w sprawie lekarza
- obciążyć ich notą księgową 3 krotności ich pensji (masz takie prawo wg Kodeksu Pracy)
- zawiadomić inspekcję pracy (działanie zapobiegawcze)
- powiedz o tym co możesz jako pracodawca zrobić podczas spotkania o pracę, tym samym od razu wyeliminujesz tych co będą chcieli Cię oszukać a tym co przyjdzie do głowy będą wiedzieć co ich czeka
Szkolenie
Przyjmując osobę do pracy musisz poświęcić pracownikowi czas na jego wprowadzenie, co jest jego szkoleniem. Masz prawo ustalić ekwiwalent finansowy za to szkolenie i ustalić, że kiedy pracownik zwolni się z pracy w okresie najbliższego np. roku to musi zwrócić Ci koszty tego szkolenia. To uczciwe podejście. Twój czas kosztuje. Wg mnie nie chodzi o to, żeby wpisywać tam kwoty po 100 tys. zł a raczej 2 czy 4 tys. (zależnie jakie jest wynagrodzenie miesięczne). Taki dokument zawsze spowoduje, że ktoś się zastanowi 2x zanim przyjdzie do CIebie się zwolni a jak przyjdzie to będzie się chciał dogadać a nie powie, że się zwalnia.
Wielki Finał – start pracy
Hmm… Można się cieszyć, że jesteśmy już w tym miejscu, a to tak naprawdę najważniejsze miejsce w całej rekrutacji. 90% błędów jest popełniana w tym miejscu, frustracja pracowników pojawia się w związku z tym, że większość z nas zaniedbuje ten etap. Wydaje nam się, że już mamy super pracownika i nie dbamy o to co dalej.
Formalności
Zwróć uwagę na formalności, to jakie masz do tego podejście pokazuje jak działa Twoja firma. Kiedy przygotowujemy się do rekrutacji to przygotujmy również formalności. Wzór umowy o pracę, formularz osobowy, badania lekarskie. Wymagaj od pracownika jego świadectw pracy, pamiętaj że to powoduje naliczanie urlopów – nie masz tych dokumentów nie możesz naliczyć urlopu a pracownik po pół roku zapomni, że to on dał ciała i to Ciebie obarczy winą za brak urlopu.
Nie spodziewaj się, że jak sam nie jesteś w porządku formalnie to pracownik będzie. Pamiętaj, pilnując formalności dbasz o swoje 4 litery. Chronisz się przed problemami takimi jak wypadek w pracy (to się zdarza również w pierwszej godzinie pracy) jak i kradzieżami (tak, też się zdarzają w pierwszym dniu)
I najważniejsze
ZASADY pracy
Przychodzi Twój pracownik do pracy… zaczyna… I co dalej? Ile poświęcasz mu czasu na wprowadzenie do pracy? Czy powiesz mu o wszystkim? Czy o wszystkim będziesz pamiętał? A co jak powie, że mówiłeś inaczej? jak uniknąć konfliktów?
Opisz wszystkie zasady panujące w Twojej firmie – tak, wszystko da się opisać. Im więcej czasu poświęcisz na opis procesów u Ciebie tym będziesz miał lepiej funkcjonującą firmę i nie będziesz zajmować się papierkologią, a pracą którą lubisz.
To co najważniejsze to unikniesz nerwów… Bo pracownik czegoś nie wie, a pracownik uniknie frustracji. Sfrustrowany pracownik nie zajmuje się pracą, a myśli o tym co go frustruje i chce się zwolnić.
Przykład
Jestem załamany tym co się dzieje, kiedy w sklepie proszę o dodanie numeru NIP do paragonu. W 75% sklepów obsługa nie wie jak to zrobić. Wykonują miliony telefonów, angażują kilka osób (a czas tych osób kosztuje, właściciel płaci za to, że pracownicy nie wiedzą jak to zrobić). Wyobraźmy sobie sytuację, w której wchodzimy do sklepu, spieszymy się, bo czeka na nas w szkole dziecko, jesteśmy spóźnieni. Kupujemy coś, płacimy, prosimy o NIP do paragonu a tutaj… zaczyna niekończąca się historia……a Ty się spieszysz.
Z dużą dozą prawdopodobieństwa się zdenerwujesz, oberwie się temu sprzedawcy, który nie miał pojęcia jak to zrobić, bo jego szef nie poświęcił mu czasu i go nie przeszkolił. Pracownik się wkurzy, że niesłusznie został przez Ciebie “skrzyczany” – i ma rację – i rzuci pracę, bo wie, że nową znajdzie w 2 dni, a tam jest szansa, że nie będzie musiał się frustrować, że tam ktoś o niego zadba. A właściciel sklepu w którym jesteś i masz problem z NIP-em do paragonu ma znowu ten sam problem co miał miesiąc temu.
To co najciekawsze to fakt, że ten właściciel obarczy winą za sytuację tego pracownika, który się zwolnił. Nie będzie widział odpowiedzialności w sobie. No cóż, życie.
Opisz ZASADY PRACY
Poświęć czas w celu opisania zasad pracy panujacych w Twojej firmie. Zdziwisz się ile sam się dowiesz o Twojej firmie, zobaczysz jakie wiele jeszcze masz do zastanowienia się. To co ważne, co powinno Cię do tego motywować to fakt, że trzeba to zrobić raz i masz materiał dla większości pracowników. Później musisz go tylko rozbudowywać.
Może niektórzy powiedzą, że po co tyle pisania… Po to, żebyś mógł się rozwijać, żeby sprawy proste czy banalne nie zajmowały Ci głowę, żeby pracownicy byli samodzielni, żebyś się cieszył pracą, a nie wkurzał i żeby ludzie chcieli u Ciebie pracować.
Każda firma powinna mieć swojej zasady pracy, poniżej zdam Ci kilkanaście pytań, żeby Ci pokazać co wg mnie może być w takim dokumencie.
Pamiętaj – taki dokument oszczędza Twój czas i daje satysfakcję Twoim pracownikom
Zaczynamy – czas start 👏
- w jakich godzinach pracuje Twoja firma
- co trzeba zrobić jak nie ma internetu
- na jakich zasadach korzystamy z kuchni
- jak składamy wnioski urlopowe
- w jakich okresach są urlopy
- do kiedy są wypłacane wynagrodzenia
- jakie są zasady korzystania z telefonów/komputerów służbowych
- czy pracownik powinien być pod telefonem po godzinach pracy
- co w przypadku jak ktoś ma wypadek w pracy
- zasady korzystania z obsługi medycznej
- kto otwiera biuro
- jak się obsługuje system sprzedażowy
- kto ma prawo wystawić fakturę
- co się dzieje z fakturą kosztową
- jak akceptowane koszty firmowe
- na jakich zasadach są delegacje
- czy można instalować własne oprogramowanie na komputerach
- kiedy jest przerwa w pracy
- kiedy właściciel jest dostępny dla pracowników
- jak odbierasz telefon służbowy
- kto i jak odbiera korespondencję służbową
- co w przypadku jak nie działają telefony służbowe
- jakie zasady tankowania samochodów
- w jaki sposób wprowadzamy hasło do komputera?
- ile dni wcześniej należy złożyć wniosek urlopowy
- gdzie jest apteczka
- sytuacje awaryjne – jakie ? co robić
- co jak nie ma prądu w pracy?
- jak rozpatrujemy reklamacje
- co robimy jak Klient się awanturuje?
- co można powiedzieć/ obiecać Klientowi
Porozmawiaj o Krzywej Satysfakcji
Każdy z nas działa według Krzywej Satysfakcji, w pracy, w domu, przy zakupie samochodu. Fajnie wiedzieć, że tak jest. Dobrze uświadomić innych, jak to działa. Zawsze kiedy startujemy to mamy ekscytację, Na początku pracy zawsze jest dobrze, jest cudownie, widzimy świat w różowych okularach. Ma tak każdy pracownik, który przychodzi do nas do pracy. Jest niesamowicie. Nowe miejsce, nowi ludzie. Krzywa zadowolenia idzie do góry…
Po jakimś czasie następuje załamanie. Ono na pewno nastąpi, zawsze następuje. Pracownik czuje się wprowadzony w błąd, nie dotrzymałem słowa bo nie ma jeszcze umowy, bo myślał, że będzie inaczej, bo kolega z pracy kibicuje innej drużynie i jest złośliwy. Powodów są tysiące. Przyjmij za pewnik, że załamanie następuje. Im lepszą pracę wykonamy przy rekrutacji tym to załamanie satysfakcji będzie łagodniejsze – jednak będzie. Gdy będzie nagłe, to nie ma co zbierać. Kiedy jest nagłe załamanie to w moim odczuciu w 90% to moja odpowiedzialność jako pracodawcy.
Co nam daje to, że powiesz pracownikowi o Krzywej Satysfakcji – wyprzedzasz rzeczywistość. Uświadamiasz mu, co będzie. Wyprzedzasz jego emocje – i kiedy to następuje, on ma szansę pomyśleć – no tak to ten czas o którym mówił prezes – i wtedy może przyjść do Ciebie i powiedzieć, słuchaj Sebastian jestem sfrustrowany, gdyż… i osiągam sukces. Rozmowa o Krzywej Satysfakcji ma na celu przewidzenie przyszłości i zachęcenie pracownika do rozmowy ze mną kiedy jest źle. Prawdopodobnie to co go frustruje jest banalne dla mnie jako pracodawcy i nie mam tego świadomości. Ta rozmowa na początku pracy zwiększa moje prawdopodobieństwo sukcesu. A to jest mój cel jako pracodawcy. I tego Tobie życzę.